Édesen, de okosan!

Melyek azok az ételek, amelyek bár nem részei a mindennapi étrendünknek, de nélkülük nincs vendégség, szülinap és ünnepek? Ezek az édességek.

Az édességek közé tartoznak a sütemények, csokoládék, cukorkák, fagylaltok, az édes péksütemények, mint a kakaós csiga, túrós batyu; a tejdesszertek, mint a pudingok, túrókrémek, illetve az üdítőitalok is.

Édes ízüket a cukor miatt érzed, ami az agy és az izmok gyors üzemanyaga, így kis mennyiségben előnyös lehet egy kirándulás vagy verseny előtt. Krémes, szájban olvadó állaguk nagy zsírtartalmuknak köszönhetik, ami csokoládénál például a kakaóvajból, süteményeknél, jégkrémeknél a tejszínből, vajból, margarinból ered.

Bár édességük és krémességük miatt nagyon szeretjük őket, tudnunk kell, hogy hol a helyük az étrendünkben. Ha túl nagy mennyiségben, különösen, ha étkezések helyett eszel édességeket, akkor problémák keletkezhetnek szervezeted működésében.

Hogyan illesztheted be az édességeket étrendedbe anélkül, hogy problémát okozzanak?

Ha édességre vágysz, kérj tejből, túróból, joghurtból készült változatokat, mint például túrós rétest vagy palacsintát, amelyek a cukor mellett csontépítő kalciumot és fehérjét is tartalmaznak.

A legtöbb gyümölcs édes ízű a bennük lévő gyümölcscukor miatt. Gondolj csak a dinnyére, barackra, szőlőre! Így édesség helyett a nap bármely szakában elrágcsálhatsz egyet-egyet az évszakhoz illő gyümölcsökből. Ezek abban is segítenek, hogy hatékonyan tudj védekezni a betegségekkel szemben.

A cukrászdákban, pékségekben mindig találsz gyümölcsös édességeket, mint például meggyes vagy almás rétest, gyümölcslekváros táskát, amelyek gyümölcstartalmuknak köszönhetően egészségesebb választásnak számítanak.
Ha édes italra vágysz, kérd meg szüleidet, hogy facsarják ki egy gyümölcs levét, öntsék fel vízzel, tegyenek bele citromkarikát és kész is van az egészséges limonádé.

Az édességek nem helyettesíthetik az étkezéseinket, így csak ebéd, vacsora befejezéseként fogyaszd őket, és figyelj a mennyiségre is! 4 kocka csokoládé, 1 normál túrórudi, 1 dobozka túrókrém, 2 gombóc fagyi elegendő mennyiség egy alkalomra. A teát, kakaót próbáld ki kevesebb cukorral, hogy érezd a természetes ízüket is.

Miután édességet ettél, mindenképp mosd meg a fogad, mert a fogaid elromolhatnak, ha a cukros ételek sokáig benne ragadnak.

Ha figyelünk a mértékre, az édességek nem megkeserítik, hanem megédesítik életünket.

Vitaminban dúskálunk

Ismersz minden gyümölcsöt és zöldséget? Tedd próbára a tudásod!

Édes élet

Tudod-e, melyik élelmiszerben mennyi cukor van?

Meg tudom állni!

Ne hagyd, hogy megegyem!

Táplálkozás a labirintusban

Juss ki a labirintusból a kincsekkel!

TestŐr

Száműzzük a betegségeket!

Káros szenvedélyeink

Amit a felnőtteknek sem szabad

Milyen utat jár be egy falat?

Az ember emésztőrendszerének felépítése és működése

Energiát adó tápanyagok

Szénhidrátok, fehérjék és zsírok, az energiát adó tápanyagok

Mi legyen a tányérodon?

Az élelmiszerek megfelelő arányai az egészséges táplálkozásban