A győztesek titka

A tested mozgásra született, ehhez pedig energiára van szükséged. Azt már jól tudod, hogy az egészséges élethez a kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás elengedhetetlen, de ha rendszeresen vagy éppen versenyszerűen sportolsz, akkor különösen fontos, hogy odafigyelj arra, mit és mennyit „tankolsz” a szervezetedbe.

A sporttáplálkozásban nincs nagy titok: az alapjait az egészségmegőrző étrend alkotja.
A versenysportolók tápanyagigénye azonban sportáganként, edzés- és versenyidőszakonként és az edzésmennyiségtől függően eltér az amúgy aktívan nem sportoló emberek energia- és tápanyagigényétől. Nincs egységes étrend, amely mindenkinek tökéletes lenne, de néhány alapelvre érdemes odafigyelned.

EDZÉS ELŐTT
Ahhoz, hogy kellő energiád legyen sportolás közben, az edzés előtt 1-2 órával inkább könnyen emészthető, szénhidrátokban gazdag ételeket egyél! Edzés előtt közvetlenül vagy rövid időn belül azonban már ne egyél vagy ne túl sokat, hogy az emésztés ne zavarja meg a sportteljesítményed!

EDZÉS KÖZBEN
Edzés közben mindig legyen nálad innivaló, hogy fedezd az izzadás okozta víz- és ásványianyag-veszteséget! Ha csak szabad idődben, nem hosszú órákon át mozogsz, akkor erre megfelelő a víz vagy a szénsavmentes ásványvíz. Ha nagyon intenzíven sportolsz, vagy az edzés, verseny egy óránál tovább tart, ihatsz izotóniás sportitalokat is. Sport közben nem szükséges enned, hacsak nem tart több órán át az edzés vagy a verseny.

EDZÉS UTÁN
Fontos, hogy mielőbb pótold a sportolás közben elvesztett folyadékot és tápanyagokat! Az edzést, versenyt követő első egy órában fogyassz szénhidrátot és fehérjét is tartalmazó ételeket, italokat! Amikor hazaérsz, egyél egy rendes vacsorát!

HIÁNYZIK MÉG VALAMI?
Ha csak hobbisportoló vagy, akkor nem szükséges külön étrend-kiegészítőt szedned, vagy fehérjetartalmú turmixot, fehérjeszeletet enned. Az étrend-kiegészítők használata a sportteljesítményed növelése céljából csak az élsport, versenysport esetén lehet indokolt. Ne szedj be akármit!

Ha versenyszerűen sportolsz, akkor sportorvos és dietetikus segítségével tudod a legjobban összeállítani a sportágadhoz és hozzád leginkább illő étrendet.