banner-970x90-terv-3-1.gif
banner-970x90-terv-3-1.gif

Számok és százalékok rejtelmei

 

Az iskolában valószínűleg találkoztál vagy találkozni fogsz a NETFIT-vizsgálattal. Ez az országos program az általános és a középiskolás tanulók fizikai állapotát vizsgálja a testösszetétel és tápláltság, az izomzat fejlettsége, az állóképesség és a hajlékonyság szempontjából. A vizsgálat részeként kiszámítják a testtömegindexedet, és megmérik a testzsírszázalék-értékedet is. Ez a kisfilm abban segít neked, hogy jobban értsd ezeket az eredményeket.

 

A testtömegindex, közismertebb rövidítéssel BMI egy egyszerűen kiszámolható mérőszám, amely a testtömeget és a hozzá tartozó magasságot veti össze. Ez a számítás otthon is elvégezhető, arra azonban figyelj, hogy a magasságot méterben, a tömeget kilogrammban kell megadnod a képletben! BMI: body mass index, testtömegindex: BMI=testtömeg [kg]/magasság2 [m2]

 

Az eredmény egy olyan szám, amely csak a BMI-hez készült skálával összevetve értelmezhető. A BMI normál értéke felnőttkorban 20 és 25 között van, 25 felett beszélünk túlsúlyról. Gyermekeknél és idősebb embereknél mások a normál kategóriába tartozó értékek határai. Ha bizonytalan vagy, kérdezd meg a körzeti gyermekorvosodat vagy az iskolaorvost az eredményről, és arról, hogy változtass-e az étkezési szokásaidon.

 

A BMI normál értéke sportolóknál vagy nehéz fizikai munkát végző embereknél sem használható, mert ők gyakran a nagyobb izomtömeg- vagy az alacsony testzsírarányuk miatt az elhízott vagy éppen az alultáplált kategóriában jelennek meg a számok alapján, holott ránézésre is látható, hogy ez nem igaz.

 

Azt már biztosan hallottad, hogy a testünk hetven százaléka víz. Vajon mennyit tehet ki a zsír?

 

A testzsírszázalék mérése egy kicsit bonyolultabb, mint a BMI meghatározása. Több módszer is létezik rá. A legegyszerűbb az erre a célra kifejlesztett műszerek alkalmazása, amelyek a test elektromos ellenállását mérik, és pár adatból gyorsan képesek kiszámolni a testzsírszázalékot. Az eredmény az a szám, amely a testedben található zsírszövet testtömegedhez viszonyított százalékos arányát adja meg.

 

A testzsírszázalék értékét is egy skálához kell viszonyítanod, ha azt szeretnéd tudni, milyen kategóriába tartozik az eredményed. A BMI-táblázathoz hasonlóan korosztályonként, illetve nemtől függően is nagyon változóak a normál kategória értékhatárai. Az eredmény első ránézésre akár ijesztő is lehet, ha 20% körüli értéket mutat, de a megfelelő skálára helyezve könnyen kiderülhet, hogy ez a Te korosztályodban a teljesen normális kategóriába tartozik.

 

A BMI és a testzsírszázalék mérése tehát megfelelően értve és értelmezve hasznos információkat hordozhatnak a testedről, tápláltsági állapotodról – azonban önmagukban keveset mondanak el rólad!

 

Melyik fogyókúra mond igazat?

Válaszd ki a magazinrészletekből, hogy mely állítások IGAZAK a lány által követett fogyókúrára!

Mit javasolsz a sportolónak?

Válaszd ki, mit javasolnál a sportolónak a magazinrészlet alapján, majd egészítsd ki étrendjét!

Netfit felmérés

A Netfit-felmérés értékelése alapján értelmezhetitek a testtömegindex és a testzsírszázalék értékét!

Sportoljak? Miért?

A sport és a mozgás fotnossága az egészséges életmód kialakításában

Hurka itt - hurka ott

Az elhízással kapcsolatos problémák és betegségek

Használnak a fogyókúrák?

Helytelen és egészségtelen módszerek és diáták a fogyás eléréséhez

banner-970x90-terv-3-1.gif
banner-970x90-terv-3-1.gif