Rejtett cukrok az élelmiszereinkben

A cukor megédesíti az életet, ráadásul szervezetünk üzemanyaga, ezért nélkülözhetetlen is. De mint az étrendünk legtöbb összetevőjéből, a cukorból is megárt is a sok.

CUKORFORRÁSOK
Az élelmiszereinkben természetes formában is találhatók cukrok. Ilyen például a tejben és a tejtermékekben lévő tejcukor vagy a gyümölcsökben lévő gyümölcscukor (fruktóz).

Az étrendünk cukortartalmának jelentős része azonban az élelmiszerek gyártása vagy az ételkészítés során pluszban hozzáadott cukorból ered. Ezeket hozzáadott cukornak hívjuk.

Sok termék esetében egyértelmű, hogy hozzáadott cukrot tartalmaz, de számos élelmiszer esetében nem is gondolnád, hogy cukrot is adtak hozzá. Emiatt könnyen túlzásba eshetsz a cukorfogyasztással.
A cukor több fajtájúként és többféle névvel is szerepelhet a termékek összetevői között, ezért legyél figyelmes vásárláskor!

Ne feledd, hogy az otthon készült ételek, italok esetében is számolnod kell a cukortartalommal!
Egy kis odafigyeléssel sokat tehetsz azért, hogy minél kevesebb felesleges cukrot egyél, igyál.

CUKORCSÖKKENTŐ TIPPEK

  • Válaszd gyakrabban a hozzáadott cukor nélkül készült vagy csökkentett cukortartalmú termékeket!
  • Az ételeket lehetőség szerint ne vagy csak nagyon kis mértékben ízesítsd cukorral!
  • Vigyázz, a mézet is a cukrok közé kell számítani!
  • A müzlid vagy kedvenc süteményeid ízét gyümölcsökkel (szilva, banán…), aszalt gyümölcsökkel vagy cukor nélkül eltett lekvár hozzáadásával is ízesítheted.
  • Édességet, süteményt csupán heti egy-két alkalommal, az étkezések befejező fogásaként egyél! Ilyenkor is inkább a tej- vagy gyümölcsalapú desszerteket válaszd!
  • Legyél tudatos: ügyelj a mértékre és a gyakoriságra!