Sportoljak? Miért?

Más színű szem tetszene? Vagy azt akarod, hogy háromszor gyorsabban nőjön a hajad? Ezekre az igényekre nehéz volna természetes megoldást adni. Ha viszont az alakodon változtatnál, erős izmokat, ellenálló csontokat szeretnél, vagy egészségesebb szívet, tüdőt, akkor a megoldás a kezedben van. Ezeket a tulajdonságokat ugyanis az életmódoddal képes vagy alakítani.

A sport és a mozgás fontossága

Miközben nősz, az izmaid veled együtt nyúlnak, de a fejlettségük és teljesítőképességük csak olyan lesz, mint amilyen az igénybevételük. Ha az életmódod része a rendszeres mozgás, akkor fejlett, erős izomzatod alakul ki. Ha a táplálkozásodra is figyelsz, akkor valószínűleg a testalkatod is ideális lesz. Ezekre a tulajdonságokra azért fontos odafigyelned, mert éppen most alakítod a felnőttkori izomzatodat, testsúlyodat, és egy jó kezdet után könnyebben tarthatod az egészséges formát. A szabályok nem túl bonyolultak, ám a felsős korosztályból csak minden hetedik gyerek sportol, viszont minden ötödik túlsúlyos. A felnőttek körében pedig még rosszabbak ezek az arányok. Ráadásul az irányok egyre rosszabbak, mind kevesebb a sportoló, és nagyon gyorsan nő a túlsúlyosak aránya.

Miért romlanak az arányok?

Pár évtized alatt sokat változott a világ. Régen a gyerekek szabadidejükben többnyire mozogtak, rendszerint a szabad levegőn. Ma a kedvenc időtöltések egyre nagyobb részét már egészen más tölti ki. Sétálnod sem kell már túl sokat, hiszen a közlekedési eszközök gyakran háztól házig visznek, és a felnőttek körében is sokkal gyakoribb a szellemi munka, mint a fizikai. Jóval kevesebbet mozgunk tehát a mindennapokban, pedig a testmozgás az egészség szempontjából elengedhetetlen.

De miért egészségesebb az, aki rendszeresen mozog?

A tüdő légzési térfogata, a vitálkapacitás a rendszeres testmozgást végzőknél magasabb, tehát a tüdejük teljesítménye nagyobb. A szívizom is vastagodik, ezért megterheléskor több vért képes továbbítani, ugyanakkor nyugalmi állapotban a pulzusszám lassul. A koleszterinszint alacsonyabb lesz, ennek köszönhetően csökken a stroke és a szívinfarktus esélye, a népbetegségnek számító magas vérnyomás pedig az aktív sportolók körében alig figyelhető meg.

A rendszeresen sportolók immunrendszere is jobban ellenáll a kórokozók támadásainak.

A nagyobb igénybevételnek köszönhetően az izomrendszer erősebbé válik, a csontok is erősödnek, ezért kisebbek a sérülés veszélyei, ezzel együtt csökken a csontritkulás, és az ízületi problémák kialakulásának esélye.

A gyomor és belek mozgása, tápanyagfelszívása szintén hatékonyabb a sportolóknál, a mozgásszegény életmódot élők körében pedig gyakoribbak az olyan emésztőrendszeri problémák, mint például a székrekedés.

A rendszeres mozgás nem csak a testre hat!

A rendszeres testmozgás fizikai előnyei mellett számos más pozitív hatással is járhat, hiszen a sport a lelki állapotunkat, szellemi teljesítményünket és a közösségi kapcsolatainkat is előnyösen befolyásolhatja.

A modern világban a rendszeres mozgás tehát nem egyszerűen egy választható hobbi, hanem egy fontos biológiai szükséglet kielégítése, amelynek pozitív hatásai szerteágazóak. Érdemes az életmódod részévé tenni napi 1 óra mozgást. Hidd el, ennek a hatását érezni és élvezni fogod!

Titkos üzenet

Helyezd el a műveleti jeleket úgy, hogy a két oldal egyenlő legyen! Számold ki a végeredményt!

Agytorna

Sport minden mennyiségben!

Mindent megfogok!

Mivel véd a csodakapus?

Kalóriaszámláló

Hogy neked mennyi energiád van!

Sportolni csak biztonságosan

Mi véd meg, ha sportolok?

Sportos rejtvény

Egy feladvány kifejezetten keresztrejtvény-imádóknak

Szeretném, ha jól fogna az agyam

Négy megfelelő részből összeállítható egy turbóagy. Válaszd ki a részeket, majd húzd a helyükre!

A mozgás pozitív hatásai

Rakd energiafelhasználás alapján emelkedő sorrendbe a tevékenységeket! A képeket nagyítani is tudod.

A mozgás pozitív szerepe

Haladj át a labirintuson, döntsd el, melyik az az állítás, amely a mozgás révén pozitívan hat rád!

Napirend

Találj összeillő párokat a napirenddel kapcsolatos állítások között! Figyelj az időre is!

Izomműködés szobrokkal

Találd ki, hogy a mozdulatok, mozgásformák melyik izmot működtetik, illetve erősítik!

Doppingszerek üldözőben

Öt alak elől menekülsz, egy falra próbálsz feljutni, amíg a teljesítményfokozó szerekkel ismerkedsz.

Kígyó a homokban

A gerincferdülés kialakulása, lehetséges következményei és kezelése

Veszélyes teljesítmény

A doppingszerek használata, ezek hatásai, mellékhatásai

Sportolj ésszel!

A bemelegítés és a nyújtás szerepe a sérülések elkerülésben

Az edzés veszélyei

A leggyakoribb sportsérülések, valamint ezek megelőzése és kezelése

Az enyhíthető nyomás - stressz

Hétköznapi stresszhelyzetek kialakulása és kezelésének módszerei