Energiát adó tápanyagok

Sok okát felsorolhatjuk annak, hogy miért eszünk és iszunk. Egyrészt azért, mert éhesek és szomjasak vagyunk; másrészt azért is, mert enni öröm. A legfontosabb viszont, hogy az ételekből és italokból nyersz energiát ahhoz, hogy nap mint nap tudj sportolni, tanulni vagy játszani.

Minden táplálék kicsi építőkövekből áll össze, amelyeket tápanyagoknak hívunk. Minden étel más-más tápanyagokat tartalmaz, más-más mennyiségben.

A tápanyagoknak három fő csoportja létezik, amelyekből nagyobb mennyiségre van szükséged és energiát is adnak: a fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok.

A fehérjék testünk fő építőanyagai, legfontosabb szerepük sejtjeink felépítésében és megújításában van. Így a gyerekeknek különösen szükségük van rá a növekedéshez, illetve az izmok fejlődéséhez.

Fehérjéket nagyobb mennyiségben a húsokból, tejtermékekből, tojásból tudsz fogyasztani, de tartalmazzák a babfélék, gabonafélék is.

A szénhidrátok legfőképp üzemanyagként szolgálnak, mint a benzin az autónak, hogy működni tudjon.

Sok szénhidrátot találunk a gabonafélékben, a burgonyában, a rizsben, illetve a zöldségekben. A szénhidrátok egyik csoportját alkotják a cukrok, amelyek előfordulnak a gyümölcsökben gyümölcscukorként, a tejben tejcukorként vagy az édességekben lévő asztali cukor formájában is.

Különleges szénhidrátoknak számítanak a rostok. Ezek főleg az emésztést segítik a bélben, és a zöldségekből, gyümölcsökből, gabonákból tudod bevinni őket.

A zsírok adják a legtöbb energiát, több mint kétszer annyit, mint a szénhidrátok vagy a fehérjék. Emellett azonban sok egyéb szerepük van, mint például a vitaminok szállítása.

Zsírokat nagy mennyiségben tartalmaznak a különböző magok és azok olajai, például a napraforgó, az olíva, a diófélék, illetve a húsok, a vaj és a tejföl is.

Mindig figyelni kell arra, hogy ezek az ételek változatosan szerepeljenek az étrendedben, hiszen így tudsz minden fontos tápanyagot bevinni a szervezetedbe.

Kalóriaszámláló

Hogy neked mennyi energiád van!

Évszakváltozások a tányéron

Válassz az évszaknak megfelelő terményekből, majd állíts össze egy menüt!

Mi hiányzik a tányérodról?

Találd meg a hiányzó elemet kiegyensúlyozot étkezésedhez!

Színezd ki, hogy mi kerüljön a tányérodra!

Színezd ki, mi kerüljön ma a tányérodra!

Édes élet

Tudod-e, melyik élelmiszerben mennyi cukor van?

Meg tudom állni!

Ne hagyd, hogy megegyem!

Táplálkozás a labirintusban

Juss ki a labirintusból a kincsekkel!

Mi van abban, amit eszem?

Rendszerezd a homokban elbújt ételeket, majd állítsd sorrendbe azokat tápanyagtartalmuk szerint!

Mit javasolsz a sportolónak?

Válaszd ki, mit javasolnál a sportolónak a magazinrészlet alapján, majd egészítsd ki étrendjét!

Fehérjeforrások a fejlődéshez

A fehérjeforrások megismerése, és jelentőségük a táplálkozásunkban

Az élet kútja

A megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztásának szerepe

Különleges ábécé az ételekben

Vitaminok és ásványi anyagok jelentősége és élelmiszerforrásai