Kígyó a homokban

Láttál már a sivatag homokjában előretekergő csörgőkígyót? Az egész gerince hullámzik. A te gerinced is ilyen mozgékony, amikor ugrálsz, labdázol, tornázol.

Gerincferdülés

Amikor a gyerekorvos azt kéri, hogy állj neki háttal és a hátadat nézegeti, a csigolyáidat tapogatja, azt próbálja észrevenni, hogy egyenes-e gerinced, vagy vannak rajta kóros görbületek. Úgy is megnézi, hogy előrehajolsz, lelógatod a karjaidat, majd szépen lassan kiegyenesedsz.

Ha valami miatt nem egyforma erő húzza a csigolyákat a két oldalról, akkor a gerinc vonala elgörbül. Ezek a görbületek szinte mindig párban járnak. Egy felül balra görbülő gerinc alul jobbra fog csavarodni, hogy a test valamennyire megőrizhesse az egyensúlyát. Előfordulhat például, hogy valakinek sokkal erősebb az egyik karja, és az izmok magukhoz görbíthetik a gerincét. Vagy az is lehet, hogy az egyik lába egy picikével hosszabb, mint a másik – a gerince ilyenkor is meggörbül.

Azért nagyon fontos, hogy a hátadon ne alakuljanak ki ilyen kóros görbületek, mert a gerinced kapcsolatban van a fejeddel, a mellkasoddal, a karjaiddal és a lábaiddal is. Ha a gerinced alakja megváltozik, a tested többi része is „vele csavarodik”, és romlik a működésük.

Figyelned kell tehát a gerincedre. Terheld egyformán a két oldaladat: táskának hátizsákot viselj és mindig mindkét válladra vedd fel. Üléskor se görbülj el, támaszd le mindkét talpad a földre, a kezeid is egyformán legyenek alátámasztva. Ha valakinek nem súlyos a gerincferdülése, akkor a hátizmok kétoldali erősítésével lehet rajta segíteni. Erre minden olyan mozgás jó, amelyek megerősítik a hátad és szívesen is csinálod.

Agytorna

Sport minden mennyiségben!

Mindent megfogok!

Mivel véd a csodakapus?

Sportolni csak biztonságosan

Mi véd meg, ha sportolok?

Gágogó talpak

A lúdtalp azonosítása és praktikus tudnivalók a megelőzéséről

Lüktet, nyom, szorít

Mi okozhat fejfájást, és hogyan szűntethető meg?