Energiaegyensúlyban vagy?

A táplálékokból nyert energia életünk üzemanyaga, amely állandó mozgásban tart bennünket.

Tudtad, hogy akkor is mozogsz, amikor látszólag csak ülsz egy helyben?

Napi energiaszükségletünk legnagyobb része, kb. 60-70%-a, az alapvető szerveink, mint a tüdőnk, a szívünk és egyéb testrészeink működéséhez szükséges. Érdekes módon az ételek emésztése is energiafelhasználással jár.

Energiaszükségletünk fennmaradó részét fizikai aktivitásunk határozza meg. A fizikai aktivitás nem csak a versenysportot jelenti. Minden típusú tevékenység és mozgás energiafelhasználással jár.

Ahhoz, hogy szervezetünk egészségesen működjön és el tudjuk végezni napi tevékenységeinket, a felhasznált energiát pótolnunk kell.

Ezt az energiát az ételeket és italokat felépítő szénhidrátokkal, zsírokkal és fehérjékkel tudod a szervezetedbe juttatni. Őket együtt makrotápanyagoknak is nevezik, mert az energiaellátásodban nagyon fontos a szerepük. A különböző élelmiszerek a tápanyagokat eltérő mennyiségben tartalmazzák, ezért a belőlük nyerhető energia mennyisége is eltérő.

Az energia egyik mértékegysége a kilokalória. Miközben a szénhidrátok és fehérjék 1 grammjának kalóriatartalma megegyezik, a zsírok ugyanekkora mennyiségben több, mint kétszeres energiatartalommal bírnak. A zsírosabb ételek energiatartalma tehát arányaiban mindig magasabb, mint a zsírszegény változataiké.

Mekkora a napi energiaszükségleted?

Egy 11–14 éves gyerek napi energiaszükséglete átlagosan 2000–2400 kcal között mozog. Ez az érték sok tényezőtől függ. Befolyásolja a nemed, az életkorod, az életmódod és a génjeid is.

Testalkatod is nagyban függ genetikai örökségedtől, de amennyiben a bevitt és a leadott energia egyensúlyban marad, megőrizhető az egészséges testtömeg.

Mi történik, ha felborul az egyensúly?

Ha sokat mozogsz, ám kevesebb energiát viszel be, mint amennyit aktív életmódoddal felhasználsz, veszíthetsz testsúlyodból. Ha azonban egész nap a számítógép vagy a könyvek felett ülsz, és emellett sok energiát viszel be az étkezések alkalmával, akkor felesleges kilók rakódhatnak rád.

Természetesen egy-egy alkalommal belefér, hogy tovább lustálkodj vagy passzívan töltsd a szabadidőd, de általánosságban törekedned kell az aktív, mozgalmas életmódra. Az is előfordulhat egy-egy ünnep vagy kivételes nap alkalmával, hogy a kelleténél többet eszel, de a mindennapokban ügyelj a kiegyensúlyozott táplálkozásra.

Ha törekszel az energia-egyensúlyra, már sokat teszel azért, hogy megelőzd az elhízást.

Melyik fogyókúra mond igazat?

Válaszd ki a magazinrészletekből, hogy mely állítások IGAZAK a lány által követett fogyókúrára!

Mit javasolsz a sportolónak?

Válaszd ki, mit javasolnál a sportolónak a magazinrészlet alapján, majd egészítsd ki étrendjét!

A mozgás pozitív hatásai

Rakd energiafelhasználás alapján emelkedő sorrendbe a tevékenységeket! A képeket nagyítani is tudod.

Hol a hiba a tányéron?

Húzd rá a helyes ételt/italt a hibás menüösszetevőre, hogy kiegyensúlyozottá váljon az étkezésed!

Kalóriák a mérlegen

Tedd a mérlegre azt az ételt, amelyik kiegyenlíti a mozgással leadott energiamennyiséget!

Hurka itt - hurka ott

Az elhízással kapcsolatos problémák és betegségek

Az ideális testtömeg titkai

Egészséges alkat mértékletességgel és kiegyensúlyozottsággal

Használnak a fogyókúrák?

Helytelen és egészségtelen módszerek és diáták a fogyás eléréséhez