Az enyhíthető nyomás - stressz

Ismerős helyzetek? Egyik sem különleges, bármikor előfordulhatnak. Mi a közös bennük? Az, amit kiválthatnak belőled.

A nyomasztó, feszültséget keltő helyzetek kezelése nehéz, főleg, ha több is van belőlük. Az biztos, hogy nem lehet elkerülni ezeket, mert az élet természetes velejárói, de a jó részük megoldható vagy kezelhető. Több stresszhelyzet nem is probléma, hanem inkább izgalom, kihívás, tehát nem csak negatív élmény lehet.

A stressz hatásai

Nagyobb nyomás alatt előfordulhat, hogy kevésbé tudsz figyelni, vagy nehezen döntesz. Más esetekben szorongást, idegességet, nyugtalanságot is érezhetsz. Esetleg megváltozhatnak a pihenési, étkezési szokásaid, kimerültebb, türelmetlenebb lehetsz. Érezted már valamelyiket a nehezebb időszakokban? Lehet, hogy a stressz hatása volt.

A stressz számos betegséggel is összefüggésbe hozható. Ezek persze nem rögtön lépnek fel, de ha tartósan stresszhelyzetben élsz, akkor nagyobb az esélyed arra, hogy kialakulnak.

Mit tehetsz a stressz ellen?

Ne halogass! Fölöslegesen ne várakoztass egy megoldandó helyzetet, mert az idő múlásával egyre erősebb lehet a hatása. A halogatás azért is veszélyes, mert több probléma is felhalmozódhat.

Oszd be az idődet! A határidőnapló vagy egy ennek megfelelő app alkalmazásával hatékonyabban tudod elvégezni a feladataidat. Látni fogod, hogy sokkal egyszerűbb nem mindent az utolsó pillanatban megoldani. Több energiád marad, és átláthatóbbak, kiszámíthatóbbak lesznek a napjaid.

Kapcsolj ki! A hatékony problémamegoldáshoz pihenésre is szükséged lehet. Tölts időt a barátaiddal, nézz meg egy filmet, menj el kirándulni. A lényeg, hogy egy rövid ideig ne foglalkozz a problémával, és amikor újra nekiülsz, nagyobb energiával és jobb ötletekkel tudod majd kezelni.

Sportolj! A sportnak számos előnye van. Fitten tart, növeli a kitartást, erősíti a küzdőszellemet, javítja az összpontosítást. Egy szóval olyan tényezőkre hat, amelyek segítenek a stresszkezelésben.

Ha úgy érzed, nem tudsz megoldani egy helyzetet, nyugodtan kérj segítséget a barátaidtól, szüleidtől, vagy az iskolapszichológustól. Az életedet te irányítod, nem pedig a feszültséget okozó problémák. Vedd kézbe a megoldásukat, és küzdj meg a stresszel!

Életünk képekben

Állítsd helyes sorrendbe a képrészleteket!

Remek kedv

Fejts meg, mely kedv lehet ez!

Jövevény a családban

El sem hiszed, mit tud a tesóm!

Bajban voltam, de megoldottam

Gondjaim voltak, szerinted hogy oldottam meg őket?

Párnacsata

Az unokatesódnál töltöd az éjszakát. Párnacsatával és rejtvényekkel töltitek az időt.

Pozitív pszichológia

Döntsd el az állításokról, mikor gondolod, hogy félig tele van a pohár és mikor érzed félig üresnek!

Stresszoldás

Kattints a szomorkás emojikra, és húzd hozzájuk a nekik való mosolyt hozó lufit!

Te mit tennél?

Olvasd el a helyzeteket! Válaszd ki a legjobb megoldást, amely mindenkit nyertes helyzetbe hoz!

Napirend

Találj összeillő párokat a napirenddel kapcsolatos állítások között! Figyelj az időre is!

Amikor súlyos a gyomorfájás

Tudnivalók a gyomorfájdalmakról, a refluxról és a gyomorfekélyről

Lüktet, nyom, szorít

Mi okozhat fejfájást, és hogyan szűntethető meg?

Sötét felhők alatt

A depresszió kialakulása, a betegség azonosítása és a segítségnyújtás

Baráti titkok?

Bántalmazás az iskolában