Okos Doboz Műhely AI támogatással

Az Okos Doboz digitális feladatszerkesztője, a Műhely kiegészítve AI feladatgenerálóval.

A szerkesztőben tanári regisztráció és belépés után egyszerű sablonok segítségével készítheti el mindenki saját interaktív feladatát. A kész feladatok azonnal megoszthatóvá válnak a diákokkal, illetve publikálhatóak a Műhely feladatok oldalon. Az Okos Doboz feladatok szabadon variálhatóak a saját készítésű tartalmakkal.

AI feladatgeneráló

Az Okos Doboz új funkciója, az AI Feladatgeneráló, lehetővé teszi a pedagógusok számára, hogy gyorsan és egyszerűen készítsenek tananyaghoz kapcsolódó interaktív feladatokat. A mesterséges intelligencia (AI) a megadott információk alapján generál feladatokat, amelyeket a pedagógusok szerkeszthetnek és kioszthatnak diákjaiknak.

Műhely felhasználói útmutató

Az Okos Doboz új feladat szerkesztő modulja a Műhely azt a célt szolgálja, hogy az oldalt használó pedagógusok az Okos Dobozon elérhető feladatokon túl egy felhasználóbarát feladat szerkesztő segítségével el tudják készíteni saját digitális tartalmaikat. A Műhely segítségével az elkészült tartalmak könnyedén megoszthatóak a diákokkal, illetve a megoldott feladatok eredményei valós időben nyomonkövethetőek. 

publikálják feladataikat, így azok a többi regisztrált felhasználó számára is elérhetőek. A Műhely feladatok lista oldalon található tartalmak szabadon felhasználhatóak minden regisztrált felhasználó számára. A listában szereplő feladatokat a pedagógusok megoszthatják diákjaikkal, illetve szükség esetén másolatot készíthetnek belőlük, azokat szerkeszthetik.

Műhely

Műhely
  1. Az Okos Doboz Műhelyt a pedagógusok regisztráció után Személyes oldalukról érhetik el.
  2. A Műhely oldalon kerülnek listázásra a korábban elkészített feladatok. Ezek között az oldal tetején található szűrő segítségével lehet keresni.A feladatok mellett található ikonokra kattintva a már kész feladatokat lehet:
  3.  A feladatok mellett található ikonokra kattintva a már kész feladatokat lehet:
  • Műhely  Szerkeszteni
  • Műhely  Másolni
  • Műhely  Megosztani
  • Műhely  Törölni
  • Műhely  Ikonra kattintva a diákok feladaton elért eredményei is megtekinthetőek

4. A Műhely aloldal tetején található kék gombra kattintva lehet új feladatot létrehozni.

Új feladat szerkesztése

Műhely

Egy új feladat elkészítéséhez első lépésként ki kell választani a megfelelő sablont. Jelenleg elérhető sablonok:

  • Halmazba rendezés
  • Kvíz
  • Igaz-hamis
  • Sorba rendezés
  • Mondat kiegészítés
  • Párkereső
  • Válasz

Halmazba rendezés

Műhely
  1. A feladat címének és utasításának megadása után kell a csoportok (halmazok) neveit és elemeit megadni.
  2. Kakukktojás - Lehetőség van olyan elemek megadására is, amelyek nem illenek egyik csoportba se.
  3. Minden elemnél lehetőség van szöveges és képi tartalom feltöltésére.
  4. A csoportokat (halmazokat) másolni és törölni is lehet.
  5. A feladathoz új csoportokat (halmazokat) is hozzá lehet adni, maximum 4 db-t.

Kvíz

Műhely
  1. A feladat címének és utasításának megadása után kell megadni a kvíz kérdését és a lehetséges válaszokat.
  2. A kérdésnél és a válaszoknál képi és szöveges tartalom megadása is lehetséges.
  3. A kérdéseket másolni és törölni is lehet.
  4. Minden kérdésnél a megadott válaszok között be kell jelölni a jó Kvíz választ. Ezt az Kvíz ikonra kattintva kell megtenni.
  5. Egy kérdésre maximum 6 válasz megadása lehetséges.
  6. Egy kérdés esetén több helyes válasz megadása is lehetséges.
  7. Egy feladatban maximum 10 kérdés megadása lehetséges.

Igaz-hamis

Műhely
  1. A feladatok címének és utasításának megadása után kell megadni azon kérdéseket, állításokat melyekről el kell dönteni, hogy igazak vagy hamisak.
  2. A kérdésnél és a válaszoknál képi tartalom megadása is lehetséges.
  3. Az igaz-hamis kategória szerkeszthető, más paraméterek is megadhatóak.
  4. Minden kérdésnél be kell állítani a választ.
  5. Összesen 8 kérdés adható meg.
  6. A kérdések alatt be lehet állítani, hogy azok a megadott sorrendben vagy véletlenszerűen jelenjenek meg.

Sorba rendezés

Műhely
  1.      A feladat címének megadása után kell megadni azt az utasítást, ami alapján a feladatban megadott elemeket sorba kell rendezni
  2. A sorba rendezendő elemeknél képi és szöveges tartalom is megadható.
  3. Az elemek sorrendiségét a fel-le nyilakkal lehet változtatni.
  4. A megadott elemeket törölni és másolni is lehet.
  5. Az új elem hozzáadása gombbal bővíteni lehet a listát.
  6. Összesen 8 elem adható meg.

Mondat kiegészítés

Műhely
  1. A feladat címének megadása után kell megadni a feladat utasítását, ami alapján a megadott szöveget a hiányzó szavakkal ki kell egészíteni.
  2. A Szöveg mezőbe kell bemásolni/begépelni azt a szövegrészletet, aminek kiegészítése a feladat.
  3. A beillesztett szövegben # # (hastag) jelek közé kell megadni a hiányzó szavakat, szöveg részleteket. "Az évszakok ebben a sorrendben váltják egymást: tavasz, #nyár#, ősz, #tél#."
  4. A feladat sablonban opcionálisan hibás szavak is megadhatóak. Ezek a kakukktojások olyan szavak, amik nem illenek a szövegbe. Megadásukkal a feladat megoldása nehezíthető.
  5. A hibás szó hozzáadása gombbal további hibás megoldás rögzíthető a sablonban.

 

Párkereső

Párkereső
  1. A feladat címének megadása után kell megadni a feladat utasítását.
  2. A Pár box-ban az A és B mezőbe kell megadni a párosítandó elemeket, képi és szöveges tartalom is megadható.
  3. Kakukktojás - lehetőség van olyan elemek megadására is, amelyek nem illenek egyik elemhez se. Megadásukkal a feladat megoldása nehezíthető.
  4. Összesen 8 pár és 3 kakukktojás adható meg.
  5. A megadott elemeket törölni és másolni is lehet.

Válasz

Válasz
  1. A feladat címének megadása után kell megadni a feladat utasítását.
  2. A kérdés mezőbe kell megadni azt a kérdést, állítást és/vagy képet, amire választ (szöveg, egész szám, valós szám) várunk a feladatban.
  3. A Válaszok mezőbe az elvárt választ adjuk meg eltérő beírási móddal, ami még elfogadható pl. megahertz, MHz.
  4. Megoldás típusát a lenyíló listából lehet kiválasztani: Szöveg vagy Egész szám vagy Valós szám. Egy feladatban egyféle megoldás típust lehet létrehozni.
  5. A kérdések alatt be lehet állítani, hogy azok a megadott sorrendben vagy véletlenszerűen jelenjenek meg.
  6. A megadott elemeket törölni és másolni is lehet.
  7. Összesen 8 elem adható meg.

 

A sablonok kitöltése után a Mentés gombra kattintva játszhatóak le a feladatok, ekkor lehet azokat módosítani, megosztani, publikálni.

Mentés - lejátszás

Műhely
  1. A feladatok elkészítése után a mentés gombra kattintva azok bekerülnek a Műhely oldali saját feladatok listába.
  2. A Mentés gombra kattintás után a felhasználónak megjelenik az adott feladat. Ekkor az lejátszható, ellenőrizhető és módosítható.
  3. Itt van mód a feladat témájának-hátterének a kiválasztására is. Jelenleg 5 db téma-háttér található az oldalon.
  4. A feladatok lejátszásakor a feladat alatt található ikonokra kattintva azok:

Műhely - szerkeszthetőek

Műhely - másolhatóak

Műhely - megoszthatóak

Feladatok megosztás

Műhely
  1. Műhely ikon segítségével lehet a feladatokat megosztani. Ez az ikon a lista oldalon és a kész feladtok alatt is megtalálható.
  2. A feladatok megosztása ikonra kattintva megjelenő ablakban lehet beállítani a feladathoz tartozó évfolyamot és tantárgyat. Szükség esetén itt kulcsszavak megadására is van mód.
  3. Ebben az ablakban lehet beállítani, hogy a feladat privát vagy publikus-e.
  4. Privát beállítása esetén a feladat csak a saját feladatok listájában jelenik meg.

Publikussá tétel

Műhely
  1. Publikus státuszra állítva a feladat megoszthatóvá válik.
  2. A publikus feladatok linkként elküldhetőek, beágyazhatóak, illetve Facebook megosztásuk is lehetséges.
  3. A publikus státuszú feladatok automatikusan elérhetővé válnak a Műhely feladatok között, az más felhasználó számára is elérhető, felhasználható.

Műhely feladatok

Műhely

 

Műhely

 

  1. A Műhely feladatok a Személyes oldal alatt a Műhely fülön érhetőek el regisztráció és belépés után.
  2. A műhely feladatok lista oldalon szűrők segítségével lehet a feladatok között keresni. Keresési lehetőségek:
  • Szerző
  • Sablon
  • Évfolyam
  • Tantárgy
  • Szabad szavas kereső

 

  1. A Saját műhelyem gombra kattintva a személyes oldalon található Műhely-feladat szerkesztő érhető el.
  • A Műhely feladatok között a tanárok által publikussá tett feladatok között lehet válogatni.
  • A feladatok alatt található gombok segítségével az alábbi funkciók érhetőek el:
  • Szerkesztés – a feladatokat át lehet alakítani, azokat más néven, formában elmenteni
  • Másolás
  • Megosztás – műhely feladatok listában található feladatokat szabadon meg lehet osztani
  1. A Téma ikonok segítségével a feladatok hátterei változtathatóak meg
  2. Az Időzítő segítségével a feladat megoldására szánt időt lehet beállítani.
  3. A feladatok alatt - a képernyő alján - a diákok eredményei kerültek megmutatásra. Itt azon diákok eredményei találhatóak meg, akiknek az adott feladat korábban már ki lett osztva.

1.  Feladatgenerálás AI segítségével

A Műhely modulban elérhető AI Feladatgeneráló a következőképpen működik:

  1. A pedagógus kiválaszt egy feladattípust (pl. kvíz, igaz-hamis, mondatkiegészítés).
  2. A feladattípus szerkesztőfelületén az „AI” gombra kattintva megnyílik egy ablak, ahol bemeneti információkat adhat meg.
  3. Az AI a megadott adatok alapján generál egy feladatot, amely automatikusan beillesztésre kerül az űrlapba.
  4. A tanár módosíthatja, kiegészítheti a generált tartalmat.
  5. Az „Előnézet” gombbal kipróbálhatja a feladatot.
  6. A kész feladatot elmentheti, kioszthatja a diákoknak, vagy megoszthatja másokkal.

2.  AI Bemeneti Információk

Az AI gombra kattintva megjelenő ablakban a pedagógus az alábbi információkat adhatja meg:

  • Szöveges utasítás (pl. „Készíts egy kvízt Julius Caesar uralkodásáról”)
  • Kép feltöltése (JPEG, JPG, GIF, PNG formátumban)
  • Gomb: „Javasolj egy feladatot!”

Fontos tudnivalók

  • Az AI által generált feladatokat a pedagógus minden esetben ellenőrizheti és szerkesztheti.
  • Egy havi tokenkeret áll rendelkezésre a feladatok generálásához. A felhasznált és rendelkezésre álló tokenek száma az AI ablakban megtekinthető.

3.  Előnézet

Az „Előnézet” gombra kattintva egy új ablakban jelenik meg a generált feladat, amely a diákok számára látható formában tesztelhető. Az előnézet célja, hogy a tanár ellenőrizhesse a feladat helyességét és megfelelő formázását.

4.  Korlátozások és Költségek

  • A tanárok havonta x token erejéig használhatják az AI feladatgenerálást.
  • A tokenfelhasználás a profil oldalon követhető.
  • A rendszer figyelmeztetést ad, ha a tokenkeret kimerült.

5.  AI Input Mentése

  • Az AI bemeneti információk elmentésre kerülnek az adott feladatnál.
  • Amikor a tanár újra megnyit egy korábban generált feladatot, az AI popup ablakban megjelennek az utoljára megadott adatok, amelyek szerkeszthetők vagy újra generálhatók.

6.  Példák

6.1. Gyors, egyszerű feladat

Történelemből Mátyás király uralkodásáról tanulunk. A diákoknak szeretnék egy kvíz feladatot készíteni Mátyás király uralkodásáról.

Ezt nagyon egyszerűen meg tudom csinálni:

A Kvíz sablon kiválasztásánál, az AI bemeneti információk ablakba beírom: „Mátyás király”

A Javasolj egy feladatot gombra kattintva máris kapok egy kvízt, ahol már csak a címet és a feladat utasítását kell megadnom és kész a feladat.

6.2. Specifikus feladat egy adott témában

Környezetismeretből az egészséges táplálkozásról tanulunk. Készítek egy halmazba rendezős feladatot, ahol az élelmiszereket rostban szegény és rostban gazdag csoportokba kell rendezni.

Ezt így tudom megcsinálni:

A Halmazba rendezés sablon kiválasztásánál az AI bemeneti információk ablakba beírom: „Egészséges táplálkozás témában készíts egy feladatot. Két halmazba kell rendezni az ételeket: rostban szegény, rostban gazdag.”

A Javasolj egy feladatot gombra kattintva máris kapok egy feladatot, ahol már csak a címet és a feladat utasítását kell megadnom és kész a feladat.

6.3. Képhez tartozó feladat egy adott témában

A fenntarthatósági héten az egészséges táplálkozásról tanulunk. Van egy képen, amelyen a kenyérkészítés folyamata látható, a bútól a kenyérig. Készítek egy sorba rendezés feladatot, ahol a kenyérkészítés lépéseit kell sorba rendezni.

Ezt így tudom megcsinálni:

A Sorba rendezés sablon kiválasztásánál az AI bemeneti információk ablakba feltöltöm a képet, majd beírom a szöveget: „A képen lévő elemek alapján készíts egy sorba rendezés feladatot a kenyérkészítésről. Minden elem egy adott tevékenység legyen.”

A Javasolj egy feladatot gombra kattintva máris kapok egy feladatot, ahol már csak a címet és a feladat utasítását kell megadnom és kész a feladat.